رحیم ابراهیمی برنامه ریزی درسی
|
||
💢 ده شایستگی کلیدی لازم در سال ٢٠٢٠
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود فهرست ده مهارت کلیدی لازم برای موفقیت در سال ٢٠٢٠ را منتشر کرده است:
۱. "مهارت حل مسائل پيچيده" در سال ٢٠٢٠ مانند سال ٢٠١٥ همچنان در رتبه اول باقی خواهد ماند و کماکان مهمترين مهارت يک فرد در دنيای پيچيده امروز محسوب مي شود.
۲. "تفکر نقادانه" از رتبه ٤ به رتبه ٢ صعود مي کند. اين بدان معني است که دنيای جديد در ارتباط با وضع موجود نياز بيشتری به تحليل نقادانه خواهد داشت.
۳. "خلاقيت" از رتبه ١٠ به رتبه ٣ صعود مي کند.
این آیتم بالاترين رتبه صعود را در جدول دارد و البته اين صعود کاملاً طبيعی به نظر مي رسد. با پيچيدگی های روزافزون در دنيای امروز، توانایی حل مسئله، نياز روزافزونی به خلاقيت خواهد داشت.
۴. "مهارت مديريت انسان ها" علی رغم سقوط از رتبه ٣ به رتبه ٤ اما همچنان در بین مهارت های برتر قرار خواهد داشت. این نشان می دهد که این مهارت، در دنیای آینده نیز از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود.
۵. " هماهنگی و سازگاری اجتماعی" از رتبه ٢ به ٥ منتقل شده است. اما باز هم جزء پنج مهارت برتر قرار دارد.
۶. "هوش احساسی/عاطفی" يک مهارت کاملاً جديد در ١٠ مهارت برتر است! که با توجه به مفهوم آن طبیعی است که در بین ١٠ مهارت قرار گرفته باشد.
هوش عاطفی، شیوه برخورد فرد با مسائل و فراز نشیبهای زندگی را نشان میدهد و می تواند موجب شود که ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کند و در نتیجه قدرت سازش بیشتری با مشکلات عاطفی و هیجانی داشته باشد. این افراد مسئولیت پذیری بیشتری دارند و در مورد خود برداشت و نگرش مثبتی دارند.
۷ و ۸. "قضاوت" و "تصمیم گیری" با وجود ورود خلاقيت و هوش عاطفی به مکان های بالاتر جدول, با کمی جابجایی در رتبه ٧ و ٨ قرار خواهند داشت. زیرا مهارت قضاوت کردن مسائل و اتفاقات پیرامون و مهارت تصميم گيری، برای ساختن دنيای جديد نقشی حياتی دارد.
۹. مهارت "مذاکره" در رتبه نهم قرار خواهد داشت.
۱۰. "انعطاف پذيری ادراکی" نیز يک مهارت جديد است و حکایت از آن دارد که بايد در شيوه و رويکرد ادراکی خود انعطاف پذيرتر باشيم.
نگاهی عمیق به این فهرست سه پیام کلیدی برای ما دارد:
مهارت های مرتبط با "اندیشیدن" در این لیست غوغا می کند. از حل مسایل پیچیده تا انعطاف پذیری ادراکی.
📍نتیجه گیری:
مسائل هر روز پیچیده تر میشوند و حل آنها با استفاده از تفکر نقادانه(توسط دیگران بر مبنای مسئولیت اجتماعی) و خلاقیت از ضرورتهاست.
برگرفته از وبلاگ :
@rava2020
🌸یادآوری 🌸 شرايط قبولي و ارتقا به پايه بالاتر در ابتدایی ( پایه ی اول تا ششم )در نظام ارزشيابي کیفیـ توصیفی :
شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبه نهصد و يازدهمين جلسه خود به تاريخ 21/4/1394 خورشیدی آیین نامه ارزشيابي پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی دوره ابتدایی ویژه برنامه ارزشيابي کیفیـ توصیفی با اعمال آخرين اصلاحات و تغييرات به تصویب اعضاء رسانیده است.
ماده5- دانشآموزي در خرداد ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را دارد كه در نوبت دوم در كليه دروس حداقل سطح قابل قبول را كسب كرده باشد.
تبصره – سطح قابل قبول ،حصول اطمينان معلم يا مربي از دستيابي دانش آموز به اهداف اساسي دروس مي باشد .
ماده6- دانش آموزي كه در خردادماه شرايط ارتقا به پاية بالاتر را كسب نكند، تا 15 شهريور فرصت دارد با شركت در كلاس هاي جبراني و يا انجام فعاليت هاي پيشنهادي معلم يا مربي در قالب پروژه نسبت به جبران ضعف هاي خود در درس يا درس هاي مربوط اقدام نمايد. معلم يا مربي با بررسي عملكرد دانش آموز در كلاس هاي جبراني يا فعاليت هاي انجام شده توسط وی و یا انجام آزمون (آزمونهاي مناسب عملكردي) نتيجه ارزشيابي وي را اعلام مي نمايد.
ماده 7- دانشآموزي در شهريور ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را دارد كه در كلية دروس حداقل سطح قابل قبول را كسب كرده باشد.
تبصره1- دانش آموزي كه در پايان نوبت شهريورماه در دو درس فارسي و رياضي( به طور همزمان ) به سطح قابل قبول نرسيده باشد ، شرايط ارتقا به پايه بالاتر را نخواهند داشت .
تبصره 2- پرونده دانش آموزي كه در يكي از دو درس مذكور فارسي و رياضي يا ساير دروس به سطح
قابل قبول نرسيده باشد جهت تعيين تكليف در اختيار شوراي مدرسه قرار مي گيرد تا موضوع با حضور معلم مربوط در شورا بررسي و در مورد ارتقا يا عدم ارتقا دانش آموز با موافقت اكثريت اعضاي شورا تصميم گيري شود. معلم مربوط ملزم است مدارك و مستندات لازم براي اتخاذ تصميم در مورد دانش آموز را به شوراي مدرسه ارائه دهد.والدين دانش آموز مي توانند با صلاحديد مدير تا قبل از زمان راي گيري در جلسه شوراي مذكور حضور داشته باشند. راي شوراي مدرسه براي اين گونه دانش آموزان، قطعي و لازم الاجر است.
تبصره 3- ارتقاي دانش آموز با استفاده از مفاد تبصره 2ماده 7 در طول دوره ابتدايي حداكثر 2بار و به صورت غير متوالي مجاز است.
![]() |