|
رحیم ابراهیمی برنامه ریزی درسی
|
||
طرح درس روزانه ( کتاب درسی دین و زندگی 1 سال اول دبیرستان )
جدول تنظیم طرح درس روزانه برای یک جلسه تاریخ : 23/9/1390
|
نام درس : دین و زندگی 1 سال اول دبیرستان |
موضوع درس: کتاب زندگی |
هدف کلی : آشنایی با قرآن و راه های تفکر در آن |
مدت جلسه : 90 دقیقه |
تهیه کننده : رحیم ابراهیمی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی – واحد ارومیه |
| |||||||||||
|
رئوس مطالب |
هدف های جزئی |
هدف های رفتاری |
پیش بینی رفتار ورودی |
ارزشیابی تشخیصی به صورت توصیفی |
نتیجه ارزشیلبی پایانی به صورت کمی |
مراحل تدریس |
روش تدریس |
وسایل آموزشی |
زمان لازم |
نحوه ارزش یابی پایانی |
فعالیت های تکمیلی | |||||
|
کتاب زندگی قرآن |
با کتاب آسمانی بیشتر آشنا شود |
پیام های قرآنی الگوی عملی زندگی قرار گیرد |
در حد مطلوب |
عالی |
20 |
آمادگی وایجاد انگیزه |
پرسیدن سؤال و داستان کوتاه |
ارائه تصاویری در رابطه با موضوع درسی |
10 دقیقه |
توضیحات شفاهی توسط فراگیران |
اهمیت قرآن در زندگی | |||||
|
آیات شریفه مائده 15 و 16و نحل 89 و 44 |
آشنایی با آیه های قرآن |
آیات قرآنی را در زمان و مکان خاص قرائت می کند. |
در حد انتظار |
خوب |
17 |
معرفی درس |
بیان محور های اصلی درس |
CD های آموزشی و توضیحات معلم |
15 دقیقه |
یادداشت نکات مهم درسی |
پیداکردن آیات قرآنی در مورد موضوع درسی | |||||
|
ترجمه آیات قرآنی |
ترجمه آیات قرآنی را یاد می گیرد |
ترجمه آیات قرآنی را به خوبی می نویسد. |
در حد انتظار |
خوب |
17 |
ارائه درس |
استفاده از تصاویر و CD های آموزشی |
CD های آموزشی |
25 دقیقه |
نوشتن ترجمه آیات |
ترجمه های پیرامون موضوع اصلی درس | |||||
|
تدبر در آیات الهی |
شیوه های تفکر در آیات الهی را تمرین می کند. |
تفکر در آیات الهی را به زبان ساده توضیح می دهد. |
متناسب با رشد سنی و عقلی و ذهنی فراگیران |
خوب |
17 |
جمع بندی |
بیان نکات اساسی درس |
خلاصه ای از درس توسط معلم و فراگیران |
10 دقیقه |
آوردن مثال های درمورد شناخت پدیده ها |
نگرش جدید به پدیده های طبیعت | |||||
|
سطوح و مراحل تدبر |
سطوح بالا تری از تفکر در آیات آشکار می گردد. |
تدبر از مراحل ساده شروع و به مراحل پیچیده می رسد. |
متناسب با رشد سنی و عقلی و ذهنی فراگیران |
متوسط |
15 |
ارزشیابی |
ارزشیابی تکوینی |
طرح سؤالاتی از دانش آموزان |
10 دقیقه |
پرسید ن سوالاتی از ساده به مشکل |
آشنایی با ابزار عقل و حواس در شناخت جهان | |||||
|
ابزار تدبر و روش های آن |
با ابزاری که خداوند به ما عنایت کرده به حقایق پی می بریم |
با عقل خوبی ها را از بدی ها بازمی شناسد. |
متناسب با رشد سنی و عقلی و ذهنی فراگیران |
خوب |
17 |
دادن تکلیف |
به صورت گروهی و فردی |
بررسی فعالیت های تحقیقی |
5 دقیقه |
بررسی فعالیت ها و بازخوردهای لازم |
زندگی نامه قاریان بزرگ قرآن | |||||
|
برترین معلم قرآن کریم |
آشنایی با جایگاه و منزلت مربی |
رسول خدا (ص) اولین معلم قرآن است |
در حد مطلوب |
عالی |
20 |
پایان درس |
جمع بندی توسط معلم |
خلاصه نویسی توسط شاگردان |
10 دقیقه |
پرسیدن سؤالات جمع بندی شده |
شیوه های جمع آوری آیات قرآنی در صدر اسلام | |||||
|
آداب قرائت قرآن کریم |
شایسته است با آداب خاصی حضور داشته باشیم |
در حضور مربی آداب قرائت را می داند. |
در حد مطلوب |
عالی |
20 |
بازخورد لازم |
توسط معلم به فراگیران |
ارائه لوح و کارت با توضیحات |
5 دقیقه |
دادن امتیاز به شاگردان |
مراحل ترتیب انجام وضو برای نماز و قرائت قران | |||||
|
|
|
|