رحیم ابراهیمی برنامه ریزی درسی
 
 
 

نکات مهم در تدریس موفق و اثر بخش:

1-    با توکل به خدا و یادخدا کلاس را شروع کنیم.                    

 2-    اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

 3-    زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

 4-    وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

 5-    سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

 6-    به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

 7-    با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.

 8-    احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

 9-    تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.

   10- سعه ی صدر داشته باشیم .

   11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.

  12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.

  13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.

  14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

  15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

  16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

17 –برای هر جلسه طرح درس روزانه داشته باشیم.

  18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.

  19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.

  20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

  21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

  22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

  23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.

  24- آرام و شمرده تدریس کنیم.

  25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.

  26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنویسیم.

  27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.

  28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت (همکاری گروهی)ایجاد کنیم.

  29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

  30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

  31- با دانش آموزان همدردی کنیم.

  32- از تشویق به موقع غافل نشویم.

  33- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.

  34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.

  35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

  36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.

  37- سعی کنیم رفتار وکردار خوبی از خود نشان دهیم.

  38- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.

  39- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.

  40- به کار خویش ایمان داشته باشیم.

  41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.

  42-مقررات خشک و افراطی را ازکلاس دور کنیم.

  43- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.

  44- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.

  45- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

  46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.

  47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

  48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.

  49- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.(عناصر برنامه درسی را بشناسیم).

  50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.

  51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.

  52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.

  53- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.

  54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.

  55- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.

  56- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.

  57- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس راغب کنیم.

  58- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.

  59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.

  60- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

  61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

  62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.

  63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

  64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.

  65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.

  66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.

  67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.

  68- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

  69- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال های عینی  استفاده کنیم.

  70- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.

  71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .

  72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.

  73- نتایج آزمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

  74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

  75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت وجدیت داشته باشیم.

  76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

  77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان (تمرکز)را به سوی خود جلب کنیم.

   78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.

  79- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به صراحت اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.زیرا درمان نادانی پرسش است.

80. از قبل روش تدریس متناسب با موضوع درسی را مطالعه وانتخاب نماییم.

 81-از دانش آموزان ساعی وتلاش گر در امر تدریس ویادگیری کمک بگیریم.

82-فرایند ارزشیابی را مرحله به مرحله انجام دهیم وباز خورد های لازم را به

موقع ارایه دهیم.

 

 

 

 |+| نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۱۲ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ  توسط رحیم ابراهیمی  | 
  بالا