رحیم ابراهیمی برنامه ریزی درسی
 
 
 

وزارت آموزش و پرورش

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

مقدمه:
اقدام پژوهی در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه ای ، فرایند اندیشه ورزی منظم ، علمی و عملی است که جستجو گری و تامل در باب فعالیت های تربیتی را مهیا می سازد و تلاش دارد راه حل های ممکن را در مواجه با مشکلات و چالش های پیش رو معلمان و کار گزاران تعلیم و تربیت شناسایی و عملیاتی کند.
معلمان و دیگر افراد مرتبط با آموزش بطور مستمر درگیر اتخاذ تصمیمات تربیتی اند و در قبال این تصمیمات دارای تعهد و مسولیت اند. برنامه معلم پژوهنده یا همان فرایند اقدام پژوهی به معلمان کمک می کند تا با شناسایی نیازها و تعین گام های جستجو گری علمی ، تحلیل علمی داده ها و یافته های مستند ، تصمیمات آگاهانه گرفته و بتوانند به پیامدهای مطلوب دست یابند.
در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش جايگاهي ويژه براي پژوهش در نظر گرفته شده است. توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری، استفاده از ظرفيت هاي موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین مدیران و مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز تعلیم و تربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب، ايجاد شبکه فعال پژوهشي از جمله ظرفيت هاي موجود در سند تحول بنيادين است(سند تحول بنیادین،1390). علاوه بر سند مذکور، در سند برنامه درسی ملی نیز توجه به پژوهش دیده می شود. در بخش اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی، اصل 3-3 به زمینه تقویت روحیه پرسشگری و پژوهشگری، در بخش رویکردها و جهت گیری های کلی سند، رویکرد 6-2-4، توجه به معلم به عنوان یادگیرنده و پژوهشگر آموزشی و پرورشی در نظر گرفته شده است .از سوی دیگرفراهم آوردن زمینه مشارکت معلمان در فعالیت های پژوهشی از جمله اقدام پژوهی بعنوان یکی از اهداف راهبردی وزارت آموزش و پرورش درامر توسعه وگسترش فرهنگ تحقیق وپژوهش در بین معلمان است، که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مورد پیگیری قرارگرفته است وامسال بیستمین دوره خودرا طی می نماید.
برنامه معلم پژوهنده از جمله دستاوردهاي مهمي است كه همواره از سوي سیاست‌گذاران تعليم و تربيت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شوراي تحقيقات استان‌ها، مديران و معلمان مورد توجه و حمايت قرار گرفته است. روند صعودي مشاركت معلمان در اين برنامه و شركت گسترده آن‌ها در دوره‌هاي اقدام پژوهی و به تبع آن افزايش كيفيت طرح‌ها و اقبال روزافزون به اهميت تفكر و عمل مبتني بر پژوهش، گواه اين مدعاست. با توجه به جايگاه موثر اين برنامه ، اثربخشي پژوهش در برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي،تقويت تجارب علمي و اجراييمعلمان و مجهز نمودن آن‌ها به بينش علمي، توليد دانش و همچنين بهره‌گيري از تجارب و اندیشه‌های آنان در جهت بهبود وضعيت كلاس درس و ساير بخش‌ها، اجراي مطلوب اين فعاليت پژوهشي بيش از پيش اهميت می‌یابد.
اجراي برنامه «معلم پژوهنده» به معلمان وکارشناسان ودست اندرکاران آموزش وپرورش کمك مي‌كند تا با بهره‌گیری از شيوه‌هاي پژوهشي، نسبت به شناخت مسائل و ابداع روش‌های نوين و موثر در جهت آموزش و يادگيري در كلاس درس ومرکز تصمیم گیری وتصمیم سازی وبرنامه ریزی آموزشی وپرورشی، دقت و حساسيت بيشتري از خود نشان داده، شرايط موجود را بهتر تحليل نموده و در عرصه‌هاي گوناگون و مرتبط با آموزش و پرورش با پشتوانه علمي اظهارنظر و عمل نمايند. بر اين اساس و با توجه وظايف محوله، بدین وسیله «شیوه‌نامه اجراي بیستمین برنامه معلم پژوهنده» به منظور اجراي دقيق و هماهنگ و مشاركت فعال معاونت‌ها و سازمان‌های حوزه ستادي، ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها، ادارات آموزش و پرورش مناطق، شهرستان‌ها و گروه‌های آموزشي سراسر كشور به شرح زير ابلاغ مي‌گردد.
مفروضات برنامه معلم پژوهنده :
1- کارگزاران تعلیم و تربیت در قبال مشکلات و چالش های حرفه ای فرایندی علمی و منطقی را اتخاذ نمایند.
2- فرایند اقدام پژوهی امکان مشارکت و اشتراک دانش و یافته های مربوطه را برای معلمان و مدیران فراهم می سازد.
3- کارگزاران تعلیم و تربیت در صورت داشتن انگیزه برای برخورد علمی و عملی با جالش ها اثر بخشی بیشتری خواهند داشت.
4- اندیشه ورزی و تعامل حرفه ای مورد نیاز در برنامه اقدام پژوهی امکان رشد حرفه ای معلمان و مدیران را فراهم می سازد.
اهداف:
1- گسترش فرهنگ پژوهش در ميان معلمان و همكاران آموزش و پرورش در راستاي تحقق بخشي از اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
2- فراهم كردن زمينه شكوفايي استعدادهاي بالقوه و خلاقیت‌های معلمان در رفع نيازها و حل مسايل آموزشي و پرورشي
3- فراهم ساختن زمينه، مهارت و امكان بازآموزی معلمان و ساير همكاران آموزش و پرورش از طريق درگير نمودن آنان با «پژوهش در عمل»
4- آزادسازی فرآيند توليد دانش از قيد و بند روش‌ها و تدابير خشك و انعطاف‌ناپذیر.
5- مستندسازي تجربه‌هاي مفيد معلمان براي استفاده متصدیان آموزش و پرورش.
6- مستند سازی شواهد و مدارک برای بهبود وضعیت مدرسه
7- مشاركت فعال همكاران در امر تغيير و بازسازی مداوم نظام آموزش و پرورش .
8- ارتباط دادن ميان نظریه‌ها و رفتارهاي تربيتي و نتايج آن‌ها
9- توسعه همكاري ميان فراگيران در بهبود جريان ياددهي و يادگيري.
10- درگیر شدن کارکنان مدرسه در پژوهش و توسعه جامعه حرفه ای
11- رشد پرسش گری در محیط مدرسه و کلاس درس
زمينه:
رویکرد اساسي برنامة معلم پژوهنده بررسي، شناسايي، تبيين و حل مسئله و مشكل محيط كار و فعاليت‌ كلاس درس، مدرسه، و ادارات آموزش و پرورش با استفاده از ابزار پژوهش است. از نتايج اقدام پژوهی براي حل مسائل خاص در موقعيت‌هاي معين استفاده مي‌شود. در اقدام پژوهي، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصاً به مرحله اجر می گذارد. معلمان و فرهنگيان علاقه‌مند مي‌توانند با بهره‌گيري از اين روش به پژوهش بپردازند. برخي از مهم‌ترین زمينه‌هایو مسائل مربوطاقدام پژوهي در برنامه بیستم به شرح زير است:
• فرایند یاددهی – یادگیری (روش‌های تدريس، فناوری اطلاعات، روش های پرورش خلاقیت،گروه‌بندی ، ارزشیابی و ...)
• شناسایی، اصلاح و بهبود مشکلات موضوعات عاطفی و رفتاری دانش‌آموزان
• بانشاط سازی مدارس و کلاس‌های درس، تحقق مدرسه زندگی
• مدیریت مدارس (بررسی مسائل و راه‌حل‌ها) مواردی از قبیل: ارتقاء مشارکت اولیا دانش‌آموزان در اداره امور مدرسه، بهبود فرایندهای مدیریت مدرسه، ارزشیابی عملکرد دبیران، روش‌های بهبود نظارت بر فعالیت‌های آنان،ارتقای فرهنگ پژوهشگری و جو همیارانه در حل مسائل مدرسه

• بهبود فرآیندهای مدیریتی در ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها و اداراتمناطق (مواردینظیر بهره‌وری،تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی،‌نظارت بر عملکردها، مدیریت مشارکتی، ارزشیابی عملکرد، فرهنگ و جو سازمانی،‌تکریم ارباب‌رجوع، مدیریت زمان، کارآفرینی، راه‌های افزایش انگیزه همکاران ، شیوه های پژوهش وارزشیابی)

• سایر موضوعات انتخاب‌شده به ابتکار و انتخاب معلمان و فرهنگیان(به شرط ارتباط بامسائل آموزشی وپرورشی)
تشكيلات اجرايي:
1- دبیرخانه مرکزی برنامه معلم پژوهنده (مستقر در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش):
این دبیرخانه مسئولیت برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، نظارت و کنترل اجرای برنامه در وزارت آموزش و پرورش در سطح كشور را به عهده داشته و اهم وظايف آن به شرح ذیل است:
- تهیه و تدوین شیوه‌نامه برنامه معلم پژوهنده
- ابلاغ شیوه‌نامه و اطلاع‌رسانی مناسب به معاونت ها وادارات کل حوزه ستادی، ادارات كل آموزش و پرورش کشور و
- نظارت برعملکرد کمیته های پژوهشی حوزه ستادی وشورای تحقیقات ادارات كل آموزش و پرورش و ساير واحدهاي مجري درخصوص شیوه نامه معلم پژوهنده از طریق دریافت گزارش های دوره ای.
- تهیه و تنظیم بانک اطلاعاتی معلمان پژوهنده.
- پی گیری تشویق و قدردانی از معلمان پژوهنده برترکشوری.
- مستندسازی گزارش اقدامات وفعالیت های انجام گرفته درسطح کشور براساس مفادشیوه نامه .
- تشکیل نشست‌ها و جلسات در مواقع مقتضی
- نظارت برروند تشکیل وفعالیت کمیته تخصصی ارزیابی گزارش های اقدام پژوهی هفته پژوهش

2- دبيرخانه معلم پژوهنده در استان:
اين دبيرخانه مسؤولیت مديريت، نظارت و ارزشيابي از اجراي برنامه معلم پژوهنده در استان را بر عهده دارد.
2-1 اعضاي دبيرخانه:
2-1-1- مدير كل استان (رييس)
2-1-2- معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نيروي انساني(قائم‌مقام)
2-1-3- يكي دیگر از معاونان اداره كل به انتخاب مديركل.
2-1-4- مدير گروه تحقيق و پژوهش (دبير)
2-1-5- رييس گروه تحليل محتوا
2-1-6- حداكثر 5 نفر از اعضاي کمسیون‌ها و داوران تخصصي شوراي تحقيقات استان
2-1-7- كارشناسان مسئول گروه‌های متوسطه و عمومي
2-1-8 -كارشناس تحقيقات استان
2-1-9- نماينده مدرسان اقدام پژوهي يا يكي از برگزيدگان اقدام پژوهي در سطح كشور يا استان در سال‌های قبل به پيشنهاد دبیر کمیته و تصويب معاون پژوهشي
تبصره(1): براي اعضاي دبيرخانه توسط مديركل به مدت یک سال ابلاغ صادر می‌شود.
2-2 شرح وظايف دبيرخانه معلم پژوهنده استان:
2-2-1- تشكيل جلسات در مواقع مقتضي به تشخيص دبير و تأیید رييس دبيرخانه
2-2-2-ابلاغ شیوه‌نامه اجراي بیستمین برنامه معلم پژوهنده و اطلاع‌رسانی مناسب به مناطق آموزشي
2-2-3- نظارت بر اجراي بهينه شیوه‌نامه توسط ادارات مناطق
2-2-4- انجام اقدامات مقتضي به تشخيص دبيرخانه مرکزی معلم پژوهنده براي هماهنگي در اجراي برنامه (از جمله برگزاري نشست‌ها، اجرای کارگاههای آموزشی وتوجیهی ، ارائه مشاوره تخصصی به معلمان پژوهنده)
2-2-5- ارزشيابي از فعالیت واقدامات مناطق تحت پوشش طبق شيوه‌نامه
2-2-6- ارسال گزارش‌های نهايي منتخب به همراه تصوير هر دو نمون برگ تكميل شده ارزشيابي استاني مربوط به هر گزارش به دبيرخانه مركزي، بانضمام نمون برگ های تکمیل شده شماره 1 و2 (ضمیمه شیوه نامه)
2-2-7- تشويق و قدرداني از معلمان پژوهنده برتر استان از طریق همایش‌های استانی و دیگر روش‌های مناسب.
2-2-8- پیش‌بینی تشکیل گروه آموزشی معلمان پژوهنده درسطح استان ومناطق تابعه
توضيح:
درمعاونت های ومراکز وادارت کل حوزه ستادی که دارای کمیته پژوهشی مستقل می باشند ، کمیته های مذکور علاوه بروظایف جاری، مسئولیت دبیرخانه معلم پژوهنده حوزه خویش رانیز برعهده داشته و لازم است همکاران زیر مجموعه خودرابه انجام اقدام پژوهی در حوزه وظایف مربوطه تشویق وترغیب نمایند .
لازم به ذکراست که درپایان سال تحصیلی کمیته های پژوهشی حوزه ستادی نیز براساس سهمیه ای که برای ایشان تعیین وابلاغ میگردد ، موظف هستند نسبت به انتخاب ومعرفی معلم پژوهنده برتر خود به دبیرخانه مرکزی برنامه معلم پژوهنده اقدام نمایند.
3 - تشكيل دبيرخانه معلم پژوهنده در ناحيه /شهرستان/ منطقه:
3-1 اعضاي دبيرخانه:
3-1-1- مدير / رئيس اداره (رييس)
3-1-2- معاون آموزشي (ابتدايي و متوسطه)
3-1-3- رابط تحقيقات (دبير)
3-1-4- كارشناسان مسئول آموزش دبستاني، متوسطه اول نظری و متوسطه دوم نظري، فني و حرفه‌ای و کار و دانش
3-1-5- كارشناس گروه‌های آموزشي دوره‌هاي تحصيلي
3-1-6-يك نفر از افراد متخصص با داشتن مدرك تحصيلي فوق‌لیسانس يا بالاتر که در امر اقدام پژوهي داراي تخصص و تجربه باشد به انتخاب مدير اداره
3-1-7- يكي از مدرسان اقدام پژوهي يا معلم پژوهنده برگزيده كشوري يا استاني
تبصره (3): براي اعضاي دبيرخانه از طرف مدیر اداره به مدت يك سال ابلاغ صادر می‌شود.
3-2 - شرح وظايف دبيرخانه معلم پژوهنده / شهرستان / ناحيه / منطقه:
3-2-1- تشكيل جلسات در مواقع مقتضي به تشخيص دبير و تأیید رييس دبيرخانه
3-2-2-تصميم‌گيري در مورد چگونگي اجراي مناسب بیستمین برنامه معلم پژوهنده
3-2-3- ابلاغ شیوه‌نامه اجراي بیستمین برنامه معلم پژوهنده و اطلاع‌رسانی مناسب
3-2-4- نظارت بر اجراي بهينه شیوه‌نامه و گردآوري نمون برگ مشخصات شرکت‌کنندگان در برنامه
3-2-5- انجام اقدامات مقتضي حسب اعلام دبيرخانه استاني براي اطلاع‌رسانی و هماهنگي در اجراي برنامه (از جمله تشكيل نشست‌ها، برگزاري كارگاه‌ها و دوره‌های آموزشي و نشست‌هاي توجيهي ، ارائه مشاوره های تخصصی به معلمان پژوهنده و...)
3-2-6- پیگیری تشکیل گروه آموزشی معلمان پژوهنده منطقه
3-2-7- ارزشیابی فعالیت ها واقدامات واحدهاي آموزشي واداري و ارزشیابی از آن‌ها طبق شیوه‌نامه وتدوین گزارش جامع ازفعالیت های صورت گرفته
3-2-8- ارسال گزارش‌های نهايي منتخب به همراه نتايج ارزشيابي به دبيرخانه استان
3-2-9- قدرداني از معلمان پژوهنده برتر توسط مدير شهرستان / ناحيه/منطقه
4 - وظايف مدير مدرسه:
4-1-دريافت شیوه‌نامه اجراي بیستمین برنامه معلم پژوهنده و اطلاع‌رسانی آن به كاركنان آموزشي و اداري مدرسه
4-2- طرح موضوع در شوراي معلمان در اسرع وقت و تبادل‌نظر پيرامون چگونگي اجراي بهينه شیوه‌نامه
4-3- ارسال نمون برگ‌های ثبت مشخصات شرکت‌کنندگان (تکمیل‌شده توسط همكاران داوطلب) به دبيرخانه معلم پژوهنده منطقه
4-4- نظارت و همكاري در اجراي طرح‌های معلم پژوهنده در دست اجرا در مدرسه
4-5-پیش‌بینی جلسات در شورای معلمان جهت استماع گزارش اجراي طرح‌های معلمان پژوهنده در دست اجرا در مدرسه و بحث و تبادل‌نظر پيرامون آن
4-6- برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي علمي در زمينه اقدام پژوهي (در صورت ضرورت و امكان) تحت نظارت دبيرخانه معلم پژوهنده منطقه
4-7- گردآوري گزارش طرح‌های معلم پژوهنده و ارسال به دبيرخانه معلم پژوهنده منطقه، طبق برنامه تعیین‌شده
4- 8- تكميل نمون برگ تأییدیه پروژه اقدام پژوهي هر يك از معلمان واحد آموزشی ذی‌ربط.
5- وظايف معلم پژوهنده:
5-1- مطالعه شیوه‌نامه و شركت در جلسه شوراي معلمان در ارتباط با چگونگي اجراي بیستمین دوره برنامه معلم پژوهنده
5-2- تكميل نمون برگ مشخصات شرکت‌کنندگان در بیستمین برنامه معلم پژوهنده
5-3- اجراي طرح به صورت فردي يا گروهي
تبصره: اجراي گروهي مي‌تواند به تناسب موضوع ترجیحاً شامل معلمان هم پايه، هم رشته، معلمان يك مدرسه و ... باشد
5-4- همكاري با مديريت مدرسه جهت نظارت مدير مدرسه يا معاون آموزشي و ارائه گزارش در شورای معلمان به اقتضاي شرايط و مراحل اجراي طرح
5-5- تهيه گزارش نهايي اجراي طرح و ارائه آن به مدير مدرسه و كسب تأییدیه از مدير طبق برنامه تعیین‌شده
معلمان محترم پژوهنده لازم است به نكات زير توجه نمايند:
• طرح مورد نظر در سال تحصيلي 98-97 و با تأیید واحد آموزشي يا اداري مربوطه اجرا شده باشد
• از ارسال گزارش طرح‌هایي كه در سال‌های قبل اجراشده خودداري گردد
• هر فرد فقط يك گزارش به دبيرخانه معلم پژوهنده تحويل نمايد
• با توجه به عدم عودت طرح‌های ارسالي معلمان پژوهنده نسخه‌اي از آن را نزد خود نگهداري نمايند
• از ارسال گزارش‌های توضيحي و کتابخانه‌ایدر قالب طرح تحقيق به عنوان اقدام پژوهی خودداري شود
• ارسال گزارش از طريق اداره آموزش و پرورش مربوطه صورت گيرد
• مشخصات كامل مجري و طرح در صفحه اول گزارش درج شود
• گزارش‌ها حتی‌الامکان حداكثر در 20 صفحه A4 تایپ ‌شده تنظیم و دردو قالب چاپ شده و لوح فشرده و نرم‌افزار ارائه شود.
• -ضروری است که طرح روی جلد گزارش طبق نمون برگ شماره 4 توسط معلم پژوهنده تنظیم گردد.
6- فرايند ارزشيابي گزارش‌های معلمان پژوهنده:
6-1- ارزشيابي از گزارش‌های اقدام پژوهي طبق كاربرگ دبيرخانه مركزي وزارت متبوع صورت می‌گیرد.
6-2- لازم است تا رشته تحصيلي ارزشيابان حتی‌المقدور با موضوع اقدام پژوهي هم سنخ باشد. در ضمن ارزشيابان نبايد در اجرای گزارش‌ها به عنوان ناظر، مجري، همكار و ... دخيل باشند.
6-3- هر گزارش توسط حداقل دو نفرداورمورد ارزشيابي قرارگیرد.
6-4- ميانگين دو نمره داوری، نمره نهايي خواهد بود. اگر بين دو نمره ارزيابي، بيش از 25 درصد كل نمره اختلاف وجود داشت، گزارش به داور سوم جهت ارزيابي ارجاع می‌شود و میانگین دو نمره ارزیابی که به هم نزدیک‌ترند نمره نهایی خواهد بود.
6-5- گزارش‌هايي كه بر اساس سهمیه ابلاغی حائز بالاترین امتیاز ( به شرط اخذ حداقل 75 درصد نمره کاربرگ ارزیابی) باشند، گزارش برتر منطقه تلقي شده و طبق شیوه‌نامه جهت معرفي به استان ارسال می‌گردند.
6-6- استان بر اساس شیوه‌نامه و نمون برگ ارزيابي ضميمه، گزارش‌های اقدام پژوهي دريافت شده از سطح ادارات آموزش و پرورش مناطق / شهرستان‌ها كه واجد شرایط مذکور باشند را دو باره ارزيابي خواهد نمود. در سطح استان نيز براي ارزشيابي هر گزارش اقدام پژوهي، مطابق مفاد بندهای فوق‌الذکر عمل مي‌شود.
6-7- گزارش‌هایي كه حائز بالاترین امتیاز ارزیابی شده باشند (به شرط اینکه بيش از 75 درصد نمره کاربرگ ارزشيابي را كسب كرده باشند)، گزارش برتر استاني تلقي شده و استان مي‌تواند نسبت به تقدير از صاحبان آثار اقدام كند.
6-8- استان از بين آثار ارسالي، گزارش‌های برتر را که حانز بالاترین امتیاز ارزشیابی شده اند * را ( بر اساس سهمیه ای که توسط دبیرخانه مرکزی تعیین و ابلاغ می گردد) به رأی كميته داوران استان انتخاب و به دبيرخانه مركزي معرفي خواهد نمود .
6-9- دبيرخانه مركزي تمامي گزارش‌های واصله از استان‌ها را در كميته‌ تخصصي(حتی المقدور بر اساس رشته تحصيلي و موضوع گزارش اقدام پژوهي) بررسي و ارزيابي نموده و در صورتلزوم (به تشخيص هيئت داوران) از نويسنده/گان گزارش اقدام پژوهي خواسته مي‌شود تا گزارش خود را به طور شفاهي در حضور داوران ارائه كند.
6-10- گزارش‌های اقدام پژوهي منتخب استان كه به دبيرخانه مركزي ارسال مي‌شوند به صورت تایپ‌شده و به ضميمه مستندات و دردو قالب چاپ شده و لوح فشرده باشد.
6-11- گزارش اقدام پژوهي مي‌تواند به صورت فردي و گروهي انجام شود، مشروط بر اینکه مؤلف اول یا مجری اصلی مشخص و ذکر گردد.
6-12- معرفی افرادی که طی دو سال گذشته به عنوان معلم پژوهنده برتر كشوري انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفته اند ممنوع می باشد.
تبصره : معرفی افرادی که به عنوان معلم پژوهنده برتر استانی به مرحله کشوری راه یافته اما در زمره برگزیدگان کشوری قرار نگرفته اند، بلامانع است.
7- زمانبندي اجراي برنامه:
7-1- معلمان پژوهنده و ساير همكاران فرهنگي علاقمند، گزارش‌های اقدام پژوهي خود را از طريق مديران محترم مدارس و واحدهاي آموزشي، به دبيرخانه معلم پژوهنده ادارات آموزش و پرورش منطقه / شهرستان ارسال نمايند.
7-2- گزارش‌های واصله به ادارات مناطق/ شهرستان‌ها، بررسي و ارزيابي شده، نتايج و نفرات برتر به استان معرفي شوند...
7-3- گزارش‌های اقدام پژوهي واصله به دبيرخانه معلم پژوهنده استان، طبق فرآیند ارزشیابی، بررسي شده و نتايج تا سي ام شهریور1398 به دبيرخانه مركزي اعلام میگردد.
7-4- دبيرخانه مركزي نسبت به ارزيابي گزارش‌های واصله و معرفي آثار برتر درهفته پژوهش سال1398 اقدام خواهد كرد.
7-5- به گزارش‌های دريافتي که فاقد فرم های مربوطه بوده ویا به شکلی غیر آز آنچه دراین شیوه نامه ذکرشده تدوین شده ویاخارج از زمانبندي فوق ارسال گردد، ترتيب اثر داده نخواهد شد ودر روند ارزیابی قرار نمی گیرد.
7-6- نفرات برتر كشوري در هفته پژوهش سال 1398، طي مراسمي مورد تقدير قرار گرفته و آثار برتر در مراسم هفته پژوهش ارائه خواهد شد.

8-هزينه اجراي برنامه:
تمامي هزينه‌هاي ناشي از اجراي برنامه معلم پژوهنده در سطح استان و منطقه، با تصويب شوراي تحقيقات استان و از محل بودجه اداره كل آموزش و پرورش، تأمين و پرداخت مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

 


اداره کل آموزش و پرورش استان .................

منطقه آموزش و پرورش .......................


تأییدیه اقدام پژوهی

بدینوسیله تائید می شود سرکار خانم/ جناب آقای .............................................. در طول سال تحصیلی 98-97 اقدام پژوهیخود را با عنوان..........................................................................................................
در ………………............................... اجرا نموده اند.


نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی

امضاء و مهر

تاریخ

(نمون برگ شماره 1)

اداره كل آموزش و پرورش استان: نام منطقه آموزشي: نام واحد آموزشي/اداري:

عنوان اقدام پژوهي:

نام و نام خانوادگي همكار/ان اقدام پژوهي :

مشخصات مولف اول/مجري اصلي:

نام و نام خانوادگي: جنسيت: سال تولد: شماره پرسنلي:

آخرين مدرك تحصيلي: رشته تحصيلي: سابقه خدمت :
سمت فعلي: سابقه خدمت در سمت فعلي:
دوره تدريس : پايهتدريس :

نشاني: شماره تلفن:

تاریخ وامضاي مولف اول:مهر وامضاي رييس واحد آموزشي،اداري:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نمره ارزيابي اول در مقياس حداکثر نام ارزياب اول

نمره ارزيابي دوم در مقياس حداکثر نام ارزياب دوم تاييد رابط پژوهشي منطقه

نمره ارزيابي سوم در مقياس حداکثر نام ارزياب سوم
-----------------------------------------------------------------------------------------------
نمره ارزيابي اول در مقياس حداکثر نام ارزياب اول

نمره ارزيابي دوم در مقياس حداکثر نام ارزياب دوم تاييد مدير گروه تحقيقات استان

نمره ارزيابي سوم در مقياس حداکثر نام ارزياب سوم
-------------------------------------------------------------------------------------------

نمره ارزيابي اول در مقياس حداکثر نام ارزياب اول

نمره ارزيابي دوم در مقياس حداکثر نام ارزياب دوم تاييد دبيرخانه مركزي معلم پژوهنده

نمرهارزيابي سوم در مقياس حداکثر نام ارزياب سوم

 


نمون برگ شماره (2)


تعداد كل گزارش‌های اقدام پژوهی بیستمین برنامه معلم پژوهنده در سال تحصيلي 98-97 در استان ................
تعداد گزارش‌ها اقدام پژوهی
(به تفكيك جنسيت) تعداد گزارش‌های اقدام پژوهي
(به تفكيك فردي و گروهي) تعداد گزارش‌های اقدام پژوهي
(به تفكيك دوره‌های تحصيلي) تعدادگزارش‌های پردیس هاو
مراكزدانشگاه فرهنگیان
تعداد
گزارش‌های
همكاران شاغل در ادارات جمع
كل
زن مرد جمع
كل فردي گروهي جمع
ابتدايي راهنمايي متوسطه جمع

نام و نام خانوادگي مدير گروه تحقیق وپژوهش اداره كل آموزش و پرورش استان:
امضا و تاريخ تكميل:

 

 

 

 

نمون برگ شماره (3)


تعداد گزارش‌های اقدام پژوهی برتر استان .................................( ارسال شده به دبيرخانه مرکزی معلم پژوهنده)
تعداد گزارش‌ها اقدام پژوهی
(به تفكيك جنسيت) تعداد گزارش‌های اقدام پژوهي
(به تفكيك فردي و گروهي) تعداد گزارش‌های اقدام پژوهي
(به تفكيك دوره‌های تحصيلي) تعدادگزارش‌های پردیس ها ومراكزدانشگاه فرهنگیان
تعدادگزارش‌های همكاران شاغل در ادارات جمع
كل
زن مرد جمع
كل فردي گروهي جمع
ابتدايي راهنمايي متوسطه جمع

نام و نام خانوادگي مدير گروه تحقیق وپژوهش اداره كل آموزش و پرورش استان:
امضا و تاريخ تكميل:

 

 

 

 


__________________________________
*اين دو نمون برگ، منحصراً توسط مدير گروه تحقيق وپژوهش اداره كل آموزش و پرورش استان تكميل و ارسال شود.

باسمه تعالي

جمهوری اسلامی ایران
اداره كل آموزش و پرورش استان.........

اداره آموزش و پرورش منطقه / شهرستان.........
نمون برگ شماره 4

 

 

 

نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي:

نام و نام خانوادگي ساير همكاران اقدام پژوهي:

پست سازمانی:

رشته تحصیلی:

آخرین مدرک تحصیلی:

دوره تحصیلی:‌

سمت فعلی:

شماره پرسنلی:


نمون برگ ارزشيابي گزارش اقدام پژوهی
با عنوان :
كد گزارش: استان: معاونت: نام و نام خانوادگي:
جنبه ارزشیابی ردیف ملاک گزینه‌ها ضریب امتیاز
خیلی زیاد5 زیاد4 متوسط3 کم2 خیلی کم 1
عنوان اقدام پژوهی 1 از طریق اقدام پژوهی قابل مطالعه و بررسی است 2
2 روشن و قابل فهم است 1
3 موضوع با مسائل حرفه‌ای اقدام پژوه مرتبط است 2
توصیف و تشخیص مساله اقدام پژوهی 4 مساله براساس مستدات وشواهدکافی بیان شده است 3
5 اهداف به وضوح بیان شده است 2
گردآوری، تحلیل داده‌ها و اطلاعات 6 ازروش‌های معتبر برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است 2
7 از منابع پژوهشی مرتبط استفاده شده است 3
8 عوامل موثردر ایجاد مسأله به درستی شناسایی شده است 2
9 جمع آوری داده‌ها و نتیجه گیری اطلاعات از چارچوب منطقی برخوردار است 2
راه حل‌های
پیشنهادی 10 راه حل‌های پیشنهادی با موضوع و اهداف اقدام پژوهی تناسب دارند 3
11 از مشارکت و نقادی همکاران استفاده شده است 1
12 راه حل‌های پیشنهادی مبتنی بر اطلاعات و مطالعات کافی هستند 2
13 راه حل‌های پیشنهادی بدیع و مبتکرانه است 2
اجرا 14 فرایند اجرا با ذکر جزئیاتبه روشنی بیان شده است 2
15 اجرای راه حل با نظارت کافی همراه بوده است 2
نتایج 16 تغییرات مورد نظر در فرایند اجرا مشخص شده است 2
17 مدارک برای تایید روش و نتایج، کافی و معتبر است 2
گزارش
اقدام پژوهی
18 تنظیم گزارش از شیوه درست (فصل بندی – ارجاعات و منابع) برخوردار است 1
19 آئین نگارش رعایت شده وعاری از اشتباه تایپی است 1
20 می تواند به عنوان سند مفید آموزشی و پرورشی، مورد استفاده معلمان یا سایر کارکنان آموزش و پرورش قرار گیرد 3

 

 

 

ارزشياب محترم: لطفاً توصيه‌هاي عملي خود را جهت بازخورد به مجري ودر نتيجه بهبود كيفيت گزارش، مرقوم فرمایید:
با تشكر

 

 |+| نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ساعت ۷:۳ ب.ظ  توسط رحیم ابراهیمی  | 
  بالا